23 Ocak 2009 Cuma

proje1

GEOMETRİNİN YAPI TAŞI…

Projenin amacı: Nokta ,doğru, düzlem kavramlarını materyal kullanarak ve öğrencilere de yaptırıp yaşatarak daha anlaşılabilir hale getirme.


Giriş: Nokta doğru düzlem konularını anlatırken, ilköğretim öğrencilerinin ilk defa karşılaştıkları bu kavramları tahtaya çiziyor, anlatıyor ve onların bu anlattıklarımızı zihinlerinde canlandırarak anlamalarını bekliyoruz. Tabi öğrencilerin büyük bir kısmı üç boyutlu uzayda , bu kavramları zihinlerinde canlandıramıyor, hayal edemiyor , dolayısıyla konuyu kavrayamıyor ,ilgili soruları çözemiyor. Bu konunun kavranamaması konuya bağlı diğer konuları da etkiliyor dolayısıyla onlar da kavranamayınca öğrenci ümitsizliğe düşüyor ve ‘geometriyi anlayamıyorum ya da anlayamam ‘ yargısına vararak özgüvenini kaybediyor.Zaten şöyle bir etrafımıza bakarsak geometriyi seven ve anlayan - zaten anlaşılamadığı için sevilmiyor-çok fazla kişi göremeyiz …


Metod : Biyoloji derslerinde canlının yapı taşının hücre olduğunu öğretmişlerdi , konuya buradan bir giriş yapıp tıpkı bunun gibi noktanın da geometrinin yapı taşı olduğunu bütün geometrik şekillerin noktaların yan yana veya üst üste dizilerek oluşturulduğunu söyleyebiliriz.Buradan yola çıkarak da nokta, doğru ,düzlem konusu anlatılırken nokta yerine bilye,küçük plastik top ya da boncuk kullanılabilir(yalnız bunları kullanmadan önce noktanın aslında boyutsuz olduğunu ama bizim onu anlayabilmek için temsilen boyutlu kabul ettiğimizi söylemeliyiz ),bunlar yan yana dizilerek düzlem oluşturulabilir,düzlem içerisinde bir nokta ya da doğru veya dışında bir nokta ya da doğru gösterilebilir.Kısaca bu materyaller kullanılarak düzlem ve doğruların birbirine göre durumları ,aynı ve farklı düzlemlerdeki doğruların birbirine göre durumları(özellikle ayrık doğrular), noktanın ve doğrunun birbirine göre durumları,düzlemlerin birbirine göre durumları,neden dört noktadan değil de üç noktadan bir düzlemin geçtiği, kesişen düzlemlerin nasıl doğru belirttiği ,vb. kavranması zor konular rahatlıkla kavratılabilir. Hatta bazı sorular bu materyallerle çözülerek konunun iyice pekişmesi sağlanabilir.Tabi bu materyaller öğrencilere de grup halinde ödev verilerek yaptırılıp derse getirmeleri ve ders esnasında durumları onların da kendi materyalleri üzerinde göstermeleri istenmelidir.Bu durumda öğrenci yaparak öğrendiği için konuyu tam kavrayabilecek ve unutmayacaktır, aynı zamanda bu konu sonraki açı,üçgen,özellikle katı cisimler vb. geometri konularına da bir mantık temeli oluşturacak ve bu konuların da anlaşılmasına yardımcı olacaktır.


Örnek 1:

Nokta ve doğrunun birbirine göre durumları:

Bu durum için şu şekilde bir materyal hazırlayabiliriz; yaklaşık 1cm çapında mavi renkli boncukları ince bir telle birleştirip bir doğru oluştururuz.Mavi boncukların arasına bir tane siyah bir boncuk dizeriz ve bir tane de elimizde kırmızı bir boncuk tutarız.Ve öğrencilere şu soruları yöneltir cevap vermelerini bekleyerek düşünmelerini sağlarız,

- A noktası nerededir ?
- B noktası nerededir?
- A noktası d doğrusunun elemanı mıdır?
- B noktası d doğrusunun elemanı mıdır?
- A noktasıyla d doğrusunun kesişim kümesinden bahsedilebilir mi ? (A noktasında ve d doğrusunda bulunan ortak eleman kimdir?)
- B noktasıyla d doğrusunun kesişim kümesinden bahsedilebilir mi ?
- vb.




Örnek 2:

Doğru ve düzlemin birbirine göre durumları incelenirken:

a) doğru düzlemin içinde olabilir



b) doğru düzlemle kesişebilir


Sonuç ve kazanımlar:

1. Soyut olan bu kavramlar somutlaştırıldığı için rahat kavrarlar,

2. Bunlar geometrinin temel kavramları olduğu için konuyu kavradıklarında geometri hakkında olumlu tutum geliştirirler,

3. Yaparak ,uygulayarak öğrendikleri için unutmazlar, gelecek geometri konularında da aynı mantıkla yaklaşarak yeni materyal geliştirme yoluna gidebilirler

4.Üç boyutlu düşünme becerileri gelişmiş olur,

5. Matematiğin sadece,onlara göre, kağıt üzerinde karmaşık ve sıkıcı işlemlerden ibaret olmadığını görürler matematiğe sevgileri artar.




Kaynak:


1. Meb. 6.sınıf müfredatı

Hiç yorum yok: